Burksizm czyli mimowolne zaciskanie zębów

Bruksizm to mimowolne zaciskanie szczęk i zgrzytanie zębami. Prowadzi do nadmiernego starcia zębów, problemów dziąsłowych, uszkodzenia stawów skroniowo-żuchwowych, zwiększonego napięcia i rozrostu mięśni żwaczy oraz chronicznych bólów głowy. Leczenie bruksizmu jest procesem wieloetapowym. Powinien zająć się tym lekarz stomatolog. W Ratyńscy Dental Clinic w Warszawie przeprowadzamy kompleksową terapię bruksizmu, obejmującą rozpoznanie przyczyn oraz wdrożenie odpowiednich metod leczenia.

W Ratyńscy Dental Clinic w Warszawie przeprowadzamy dokładne badania, na podstawie których dobieramy odpowiednią terapię dla pacjentów z bruksizmem. Leczenie bruksizmu to nie tylko leczenie jego objawów. To przede wszystkim odnalezienie jego przyczyny. Bruksizm uważany jest za schorzenie psychosomatyczne – oznacza to, że podłożem choroby są czynniki psychiczne. Często jest to długotrwały stres, silne przeżycie, napięcie psychiczne spowodowane rożnymi wydarzeniami w życiu.

Leczenie bruksizmu

Oferujemy różne metody leczenia bruksizmu. W zależności od przebiegu choroby zalecamy wykonanie szyn relaksacyjnych, odbudowę startych lub utraconych zębów, terapię toksyną botulinową. W ostatnich latach właśnie ta metoda zyskała na znaczeniu. "Botox" wstrzykiwany jest w mięśnie żwacze, aby je osłabić - nie ma to wpływu na żucie czy uśmiech. Zabieg jest bardzo krótki i praktycznie bezbolesny. Po jego wykonaniu można bez obaw wrócić do zwykłych zajęć. Po wykonaniu kilku serii zabiegu mięśnie żwacze stają się mniej wydatne, dzięki czemu owal twarzy staje się bardziej smukły, a wygląd młodszy. Pamiętaj - zastosowanie toksyny botulinowej to tylko jeden z elementów pełnej terapii bruksizmu.

Bruksizm to poważny problem, który dotyka wielu osób.

Schorzenie uznawane jest za jedną z chorób cywilizacyjnych. Bywa, że pacjenci nie zdają sobie sprawy, że zgrzytają zębami podczas snu, a do gabinetu stomatologicznego zgłaszają się z powodu bólów mięśni szczeki lub ubytków na zębach. Leczenie stomatologiczne, w głównej mierze, polega na eliminowaniu skutków choroby, np. wzmacnianiu szkliwa, usuwaniu ubytków, zakładaniu wypełnień protetycznych, wyrównywaniu zgryzu lub wykonywaniu szyn relaksacyjnych na podstawie wycisku zębów. Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązania są doraźne i nie eliminują przyczyny choroby. Nie warto zwlekać z leczeniem, zwłaszcza że dolegliwość bywa trudna do zdiagnozowania – głęboki i promieniujący ból może wskazywać na choroby zatok, problemy z uszami lub ze wzrokiem. Terapia bruksizmu ma charakter długofalowy, a nierzadko konieczna jest współpraca specjalistów z różnych dziedzin, np. dentysty, ortodonty, psychologa, gastrologa, laryngologa, ortopedy.

Często wymagana jest również zmiana trybu życia. Należy wyeliminować stresogenne czynniki. Warto zadbać o aktywność fizyczną, która pomaga zmniejszyć napięcie mięśniowe. Sport pobudza także wydzielanie endorfin, które wpływają na dobry nastrój. Za efektywny sposób na relaks uznaje się też medytacje przy uspokajającej muzyce. Czasem konieczny jest dobór odpowiednich środków farmakologicznych lub zapisanie się na psychoterapię. Wielu pacjentów stara się panować nad emocjami, wykorzystując biofeedback – metodę polegającą na kontrolowaniu procesów zachodzących w mózgu.

Istotne regularne wizyty

Istotnym elementem, o którym nie można zapomnieć, są regularne wizyty kontrolne. Należy na bieżąco eliminować pojawiające się ubytki, sprawdzać stan szyny relaksacyjnej lub uzupełniać botoks. Kluczowym czynnikiem determinującym powodzenie terapii jest też wybór sprawdzonego dentysty, który powinien bazować na wieloletnim doświadczeniu. Jeśli interesuje Państwa leczenie bruksizmu Warszawa jest najlepszym miejscem na znalezienie fachowego stomatologa, a nasza klinika cieszy się uznaniem wielu pacjentów.

Zapraszamy na konsultacje do Ratyńscy Dental Clinic w Warszawie.